jangan segan silu untuk klik ye!

jangan lupa klik sini jugak!

Pages

busuk

Tuesday, January 3, 2012

FONDANT CUPCAKES


salam,
hai,hari ini dengan nada sopannya saya nak mempersembahkan hasil kerja saya.
amacam?
cantekk tak?
*tangan didada mata keatas :p

heheheee......ini adalah kali ketiga kot saya buat fondant cupcakes.biasanya bila ada orang yang nak tempah cupcakes dari saya,saya lagi suka rekemen chocolate moist cupcakes.senang.bukan apa,saya belum cukup terror lagi main dengan fondant ni.biasanya masalah saya ialah bila fondant tu tenggelam sikit kedalam cup.

tapi disebabkan seorang kawan yang nak tempah ni katanya nak buat hantaran untuk ke Perak,dalam hati saya cuma fondant je la yang senang dia nak bawak nanti.tak leceh,tak cair.

jadi,dengan berhati-hatinya saya buat cupcakes ni.harap-harap menjadi la.tapi,bagi saya,kalau kita buat dengan tenang,penuh kasih sayang,apa pon jadi.....chewaahhh...macam pakar motivasi plak.


paling best,saya terasa sangat rajin nak buat bunga ros daripada fondant ni.hah,first time tau.heheheee.....bila saya kata first time ramai yang tak percaya.ye.first time buat bunga ros pakai fondant.dulu masa saya kerja sebagai manicurist,saya belajar buat nail art guna 2d dan jugak 3d powder.kalau dulu takde-takde keje saya dok la buat bunga-bunga 3d,so kalau ada customer nak design tu tinggal nak tepek je.so,saya gunakan pengalaman saya buat bunga 3d untuk buat fondant bunga ros.takde beza sangat pon.cuma 3d powder kena guna berus,kena pandai main monomer dan jugak powder.pastu kena lekat cepat-cepat.kalau tak nanti keras da tak dapat nak bentuk.fondant ni pulak lembik,kena main ngan tepung jagung.dah tu gentel pakai tangan je.yang lecehnya lepas siap satu bunga kena terus masuk peti sejuk.untuk bagi bunga tu terbentuk dan mengeras.

so,malam tu,saya lepak-lepak layan 3 Idiots sambil menggentel bunga ros.huhuuu.....sambil sedap layan,sedar-sedar dah banyak jugak saya buat bunga ros ni.

esoknya bila dah siap kek,sesi untuk menghias pulak.seronok pulak tengok bila fondant tak mendap lagi.maka,inilah hasilnya.....taadaaaaa......





*bajet macam cantek gile je.huh..



No comments:

Post a Comment

klik tau

busuk shout

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...